Datakoppelingen

Wilt u ook dat webwinkels, bestelmodules, CRM systemen en aanvullende vormen van online dienstverlening een integraal onderdeel van uw bedrijfsvoering vormen?

Datakoppelingen met de diverse applicaties in het systeemlandschap zijn dan noodzakelijk. Hoewel het allemaal mogelijk is, heeft vooral de dataintegratie met de backoffice de hoogste prioriteit.

Van belang is dat duidelijk is welke applicatie de unieke bron is van een bepaald gegeven. Als voorbeeld facturen aangemaakt worden vanuit zowel de frontoffice voor B2C-klanten als vanuit de backoffice voor B2B klanten dan kan het onduidelijk zijn wie de afnemer is waarmee gecommuniceerd wordt. Door verschillende ranges voor de factuurnummers te hanteren kunnen gegevensconflicten worden voorkomen.

Gegevensintegratie met de backoffice

De meest relevante datakoppeling betreft de koppeling tussen uw webwinkel en het backoffice order- en voorraadsysteem. Dit backofficesysteem zou bijvoorbeeld Odoo kunnen zijn, dat elders op deze website wordt uitgelegd. Via internet geplaatste orders kunnen door een sterke koppeling rechtstreeks doorgeplaatst worden naar de backoffice-systeem. Uw webwinkel kan dan altijd de actuele voorraad van uw producten tonen. Dit bespaart u tijd en geld, en uw bezoekers beschikken altijd over actuele informatie.

Voor deze oplossingen zijn directe koppelingen tussen uw online omgeving en uw backoffice systemen noodzakelijk. De touchpoints bestellingen, prijs en voorraad zijn het meest belangrijk. Dutchworld heeft voor u de specialisten en diverse integratieoplossingen ready-to-use beschikbaar:

  • OC24VMSII koppelt Magento aan VMS2 van Vendit
  • OC24QUANTORE koppelt Magento aan versie 3 van de Quantore-interface
  • OC24PROMIDATA converteert Promidata-productgegevens en laadt deze in Magento.
  • OC24CB koppelt Magento met de boeken/ebooks-interface van Centraal Boekhuis

Datakoppelingen (feeds) tussen webshop en andere verkoopkanalen

Naast koppelingen met de backoffice-systemen heeft Dutchworld ook veel ervaring met het bouwen van koppelingen tussen uw webshop en andere verkoopkanalen. Het gaat hier om marketing productfeeds met prijsinformatie voor het doorplaatsen van producten naar affiliate platformen zoals Marktplaats.nl, Beslist.nl, Google Shopping (Google Merchant Center) en Affilinet.

Of u kunt bij dit onderwerp denken aan een IT-koppeling tussen uw Magento-webshop en een kanaal als Amazon of eBay en waarbij het van groot belang is om bijvoorbeeld voorraadmutaties op snelle en correcte wijze door te voeren om zo onjuiste verkopen door incorrecte voorraadstanden tot nul te beperken.

Het onderscheid in al deze gevallen betreft de plek waar de verkoop plaatsvindt. Wordt de gebruiker teruggeleid naar de eigen webwinkel en vindt de transactie daar plaats. Of vindt de verkoop op het aangesloten verkoopplatform plaats en krijgt u een bericht tot verzenden plus een afstorting van een geldbedrag aan het eind van de maand. De trend is dat dit laatste steeds meer het geval is (vergelijk Beslist.nl, Kieskeurig.nl, Bol.com, etc) en dat u nog langer wacht op uw geld en nog minder marge overhoud van uw verkoopprijs.

datakoppelingen_logos

Onder onze cases worden enkele van de vele gerealiseerde praktijkvoorbeelden beschreven.